Strategi

Aarhus Søfartsmuseum - et center for søfart, havn og bugt.

Ny strategi – stærk vision

Det moderne Aarhus og byens identitet er skabt ud af vores forfædres bedrifter og århundreders historiske begivenheder, store som små.

Når vi taler om havnebyen Aarhus, skal byen ses i en samlet og nutidig kontekst, der inkluderer den moderne by, som er et resultat af fortidens bedrifter. Der en kæmpemæssig ufortalt historie om Aarhus ældste og måske mest essentielle bestanddel, der har fulgt byen i 1250 år - nemlig Aarhus Havn. Havnens kolossale betydning for Aarhus bys evolution er en historie om, hvordan byen har udviklet sig med baggrund i sin særlige beliggenhed ved bugt og å og frem til nye bydele som Aarhus Ø og Sydhavnskvarteret. Selv om vi står på skuldrene af vikingernes å-havn og ledingsflåde, så stopper historien ikke der. Der er yderligere 900 års uformidlet historie om havnens indvirkning på byens udvikling, hvor Aarhus Bugt - gennem middelalderens og renæssancens handels- og købmandshavn og videre til 1800-1900-tallets industrihavn - i dag står med Danmarks største containerhavn i det 21. årh.

I hele byens levetid har det været stort set umuligt at betragte byen adskilt fra havnen, og forbindelsen gælder begge veje. Havde det ikke været for havnen med dens handel og skatteindtægter, var Aarhus næppe blevet et kirkeligt og administrativt centrum i middelalderen, men byens fremgang har også virket stimulerende på havnens udvikling - by og havn kan derfor ikke skilles ad.

Vi er forpligtede til at give den viden videre, for at man også fremadrettet kan forstå den by og den tid, vi lever i. Indtil videre, har man kun ridset i overfladen og formidlet historien sporadisk og ud fra isolerede tidsepoker. Men den samlede fortælling er enestående og essentiel for at forstå vores by - og historien er endnu ikke fortalt.

Historien fortælles bedst fra det sted, hvor havet, bugten og byen forbindes – hvor skibe sejlede ud til internationale farvande og Aarhusbugtens mindre havne, og handel fik byen til at vokse til det, den er i dag.

Kulturhistorisk kan Aarhus bryste sig af smukke marinaer og en omfattende historie og nutidig aktivitet indenfor lystsejlads og sejlsport – med nogle af verdens største sportsbegivenheder afholdt i Aarhus, og mange OL-medaljevindere tilknyttet byen. Det er alt sammen søfartshistorie, alt sammen underformidlet.

Aarhus Søfartsmuseum anbefaler, at man bevarer lodshavnen på pier 3 sammen med Lodshuset, og gør området til et aktivt og historieformidlende og tværfagligt centrum for søfart, havn og bugt, der udgøres af et nyt maritimt museum, et lodstårn med administrationsbygning og forskningscenter. Sammen med en attraktiv lodshavn kan dette blive et dynamisk blåt byrum, der favner både natur og kultur med tursejlads, historiske både, formidling om bugtens stenrev, historisk stenfiskeri og naturgenoprettelse og måske et flydende marked med pæreskuder, kartoffelbåde og lokale vare fra bugten.

I forbindelse med den officielle åbning af Aarhus Søfarts Museum den 3. juni 2009, præsenterede Arkitektgruppen Regnbuen en skitse til et nyt søfartsmuseum i og omkring lodstårnet på Pier 3.